Terug in Polen

18 juni 2017 - Chłapowo, Polen

Op onze heenreis zijn we rush rush door Polen getrokken. Nu doen we het kalmer aan en vermits we nog tijd hebben bezoeken we de mooie plaatsen die we tegenkomen, en die zijn er voldoende. Meestal liggen ze aan een meer, en dat is het geval met Mikolajki en Olsztyn. Het zijn twee toeristische plaatsen waar het een komen en gaan is van overvolle autobussen. Op zaterdag komen we terug aan in Gdansk, een stad die echt de moeite loont en waar we zeker nog een bezoek moeten brengen aan de plaats waar het in 1980 allemaal begon: Solidarność. De tentoonstellingsruimte is een indrukwekkend gebouw, en men kan de geschiedenis herbeleven. De stakingen die geleid hebben tot de uiteindelijke afbraak van de muur en de ontmanteling van de Sovjetunie, met een belangrijke man in heel het gebeuren: Lech Walesa. Een leerrijke tentoonstelling was het alleszins. We gaan nadien nog een terrasje doen in het centrum, en plots is er een volkstoeloop, een aantal politiemensen en heel veel fototoestellen. Ben toch even gaan kijken en …oeps Lech Walesa in levende lijve, een frisse zeventiger en heel bereidwillig om foto’s te laten nemen. ’s Morgens Solidarność in het museum en in de namiddag in levende lijve.
Plezant, een mooie dag en de volgende dag trekken we verder richting België via de noordkust van Polen.
Tot een volgende als er nog iets belangrijks of plezant te vertellen valt.

1. Karel Adriaensen:
    19 juni 2017
    Leuke historische beleving hebben jullie daar gemaakt rond Lech Walesa. Prachtig is dat!
    Geniet nog verder van de mooie plaatsen in Polen.
    Als je goed en wel terug thuis bent, wil je me dan eens bellen om af te spreken over de Oscars?
  2. Reinhilde Schram:
    19 juni 2017
    Wij zijn nog nooit in Polen geweest, en zo te horen is het toch de moeite.
    Gdansk en ook Lech Walesa staan in het collectieve geheugen gebrand hé!
    Leuk dat jullie na het bezoek aan de tentoonstelling een glimp hebben kunnen opgevangen van de sleutelfiguur van de Solidarnosc, dat is toch eens een extraatje!!!
    En nu, richting België...normaal zou ik zeggen ons nat kikkerlandje. Maar niets is minder waar...het zijn hier al geruime tijd Zuiderse, wat zeg ik, tropische temperaturen. ( en mij hoor je niet klagen) Ik geniet van Pulderbos á la Provence's
  3. François Cabus:
    19 juni 2017
    Heel mooi land . Wordt zeker een bestemming voor een volgende reis. Het is ook enorm groot. We zien nu eigenlijk maar het topje.