Vilnius, de hoofdstad van Litouwen

11 juni 2017 - Vilnius, Litouwen

Zaterdag 10 juni, we zijn op weg naar Vilnius door een beboste streek, en opeens een reetje dat vlak voor ons de weg overschoot… Gelukkig dat we kunnen afremmen. In ree heb ik echt geen goesting.
Vilnius, de laatste van de drie hoofdsteden van de Baltische Staten. We volgen onze Garmin gps om naar de camping te rijden, en we hebben echt een negatief gevoel. Heel veel hoogbouw, moderne flatgebouwen en daarnaast flatgebouwen uit de Sovjettijd, kleurloos. Is dat Vilnius?
Toch wagen we het er op. Met een oude trolleybus (1,-) gaat het naar het centrum en vandaar met de voetentram op zoek naar het oude stadscentrum. Het blijkt een pareltje te zijn van gotische, barok en rococo gebouwen, basilieken en kerken, gezellige pleinen en straten. Onze eerste indruk is dus totaal fout, Vilnius is zeker een bezoek waard.
 Wat we ook niet weten… in Vilnius waren twee Joodse Getto’s, een groot waar tijdens de oorlog 30.000 mensen vermoord werden, en een kleiner waar ouderen en kinderen woonden. Ook daar vielen heel veel slachtoffers.
Terugrijden naar de camping… een verhaal op zich. We moeten nr.16 hebben en we nemen bus 16. Alleen …het is geen electrische bus en die rijdt een heel andere richting uit. Pas na lange tijd dringt het door.Maar eind goed al goed. Terug naar het vertrekpunt, de 16 trolleybus genomen en yes, we arriveren waar we moeten zijn…
Een geslaagde dag  en zondag zijn we de echte traditionele toerist zijn. Het wordt een citytrip met een bus. Vanop de camping vertrekken we voor een tocht door de stad en dan … begint het te regenen. Een groot verschil met zaterdag. Maar zonder al te nat te worden krijgen we met de toeristenbus een heel goede indruk van de stad.
En dan wordt het weer zoeken naar een restaurant. We gaan ergens binnen, een gezellig restaurantje, en … alles is Belgisch.  De verschillende bieren en de menukaart. Het wordt Hoegaerden en Grimbergen tripel, beuling en konijn klaargemaakt in bier en daarbij Belgische frietjes . Lekker…echt lekker! En de dame die opdiende weet nu ook waar de naam Kwak vandaan komt.
En morgen rijden we verder naar het zuiden. Tot een volgende.

1. Reinhilde Schram:
    11 juni 2017
    Wat fijn dat jullie uiteindelijk het oude stadscentrum van Vilnius gevonden hebben.
    Soms moet je even doorbijten en niet opgeven...
    Een restaurant met Belgische specialiteiten en bieren dat verwacht je toch niet hé!
  2. François Cabus:
    11 juni 2017
    En 't was de moeite waard vooral op zondag tijdens de diensten zowel in de katholieke als in Grieks-Orthodokse diensten waar nog heel veel volk aanwezig was.
  3. Karel Adriaensen:
    12 juni 2017
    Ik vind ree toch wel lekker, met een goede saus en kroketjes!
    Je voelt je blijkbaar thuis in Vilnius met zijn Belgische keuken.
    Geniet ervan.