Terugreis via de oostkant van Letland en Litouwen

9 juni 2017

Vrijdagavond 9 juni. Geen internet vandaag, dus een moment om ons reisverhaal aan te vullen en we sturen het later wel door.
 Het paleis of kasteel in de buurt van Bauskas hebben we dus toch bezocht ondanks het advies van mijn schoonbroer…. Kwestie van onze cultuur toch een beetje op peil te houden. Volgens onze reisgids (ANWB) is het even mooi als het paleis in St. Petersburg, maar daar zijn we nog niet geweest, dus geloven we het maar.Een bezoek is alleszins de moeite waard. De foto’s spreken hopelijk voor zich. En nadien zijn we terug in Litouwen en is het hopelijk gedaan met de slechte baancondities, onze Jules… en ik ook, zullen content zijn.
We steken de grens met Litouwen over en in de buurt van Siaulia, een vrij grote stad ligt er een heuvel die bedekt is met kruisen, allerlei soorten en vormen. Hoeveel ? ‘k Zou het begot niet weten. De foto’s die ik meestuur geven hopelijk een beeld van het aantal. In de Sovjettijd heeft men het allemaal vernield, maar de bevolking heeft het telkens terug opgebouwd als teken van volhoudend verzet en het resultaat kan je zien. Als men er tussen wandelt heeft het toch iets sinister, maar het is inmiddels een bedevaartsoord.
Met de camper reizen heeft wel zijn voordelen, er blijft een link met het thuisfront. We kunnen elke avond naar de Belgische zenders zien, en op de hoogte blijven van hetgeen er in de wereld gebeurt, weinig opbeurend maar realiteit.
Toch nog even dit. Sinds onze aankomst in de Baltische Staten heb ik nog geen hoofddoek dragende dame gezien. Bij navraag blijkt dat er toch vluchtelingen zijn, maar in erg beperkte mate. Bovendien verlaten ze na registratie zo vlug mogelijk deze landen, vooral Letland om naar Duitsland, Nederland of België te trekken. En nog dit overal waar er werken aan de wegen zijn, gebeurt dit met ondersteuning van Europa, dus MET ONZE STEUN !
Tot een volgende en dan rapporteren we over Vilnius, de hoofdstad van Litouwen.

1. Hugo De Bevere:
    11 juni 2017
    Van die kruisen heb ik ooit een reportage gezien. Verder, hop nu naar Vilnius. Wil je voor mij nav ragen : volgens Wikipedia in 2015 542.000 inwoners ; volgens Tripadvisor in 2016 532.000 !!!
    Wat hebben ze met die 10.000 gedaan ? Ik zal er niet van wakker liggen (het is nu 00.15 u.) en misschien zal ik het nooit weten
  2. Reinhilde Schram:
    11 juni 2017
    Zo'n paleis zou ik toch ook niet laten links liggen hoor...en of het nu even mooi of mooier dan St Petersburg is? wie zal het zeggen!
    St Petersburg staat bij ons ook op het verlanglijstje.
    Behouden terugreis in jullie Jules-huis!
  3. Karel Adriaensen:
    11 juni 2017
    Wat een prachtige paleizen! Je waant je in Versailles.
  4. François Cabus:
    11 juni 2017
    Hebben geprobeerd om het juiste aantal te achterhalen. Echter stadhuis gesloten, dus geen info. Een gids aangeklampt die bevestigde dat het rond de 600.000 zou zijn.... Alhoewel, veel vluchtelingen heb ik niet gezien, eigenlijk geen enkele.