De terugtocht is begonnen

7 juni 2017 - Bauska, Letland

Voilà, hier zijn we weer. Estland en Letland hebben we achter ons gelaten. Maar eerst en vooral…nen dikke sorry voor een dt fout in mijn vorig rapport. Broeder Amadeus draait zich om in zijn graf, en Ralph moet heel blij zijn dat hij mij heeft kunnen betrappen. ’t Is hem gegund.
Na Tallinn lag Tartu op onze route, een universiteitsstad, en niet ver van Rusland gelegen. Een paar mooie monumenten, een studentieke sfeer, en een heel lekker restaurant. Bekijk de foto en je weet meer.
Vervolgens dalen we verder af zuidwaarts, steken de Letse grens over en in Aluksne logeren we op een erf van een familie die ons zeer gastvrij ontvangt. Het zijn jeugdige mensen zoals wij, de vrouw spreekt een beetje Engels, en de man een beetje Duits. Over Poetin kan hij niet zwijgen. De Russische grens ligt op amper 10 km. van hun woning en blijkbaar heeft dat toch nog veel invloed op hun bestaan. Alles relateert hij met Rusland. De bijl waar hij hout mee hakt komt uit de Stalinperiode. Een zeer interessante man, alleen is hij moeilijk te verstaan. Het meer dat grenst aan zijn eigendom is prachtig (zie foto’s). Alleen heeft dat zijn consequenties… muggen. Gelukkig laten ze mij gerust en vallen ze ons mamaatje aan. Wat ik ook nog moet vertellen is het toilet dat in het bos staat en te vergelijken is met het toilet dat er vroeger bij ons moemoe stond, non-stop rechtdoor met de nodige geurtjes. Gelukkig was er ook een moderne douche- en toiletfaciliteit aanwezig.
De dag nadien trekken we verder en na de nodige wegwerkzaamheden, die gebeuren dankzij de steun van de Europese Gemeenschap, belanden we in de buurt van de grens in Bauskas, niks speciaals, alleen ligt er in de buurt een paleis dat we morgen bezoeken, maar daarover later meer.
Groetjes

1. Karel Adriaensen:
    8 juni 2017
    Maak je maar geen zorgen om dt fouten; ik heb het niet gezien bij het lezen van je vorig rapport. Geniet vooral van de studentikoziteit, de mooie monumenten en het lekker eten. Laat je niet teveel steken door de muggen! Verder wens ik je een veilige terugtocht. Hartelijke groet.
  2. Lieve Creemers:
    8 juni 2017
    Spijtig voor jullie dat je verlof er bijna op zit .Wij zitten in de Ardèche .ook prachtig maar zeer warm.Genieten van onze nieuwe camper .Binnen een dag of 9 trekken we naar de kust..Ik zou zeggen blijf maar genieten.dikke knuffel van ons 2
  3. François Cabus:
    8 juni 2017
    We zijn nog niet thuis hé, Letland, Polen, Duitsland.... gaat wel even duren, want het aantal km per dag is beperkt. Anders zie je niks. Genieten is de boodschap en hopelijk geeft de zon niet teveel verstek.
  4. Hugo De Bevere:
    8 juni 2017
    Gelezen en goedgekeurd - doe zo verder, maar niet te veel paleizen en musea - en dat eten zag er niet slecht uit
  5. Reinhilde Schram:
    9 juni 2017
    Reizen is superleuk, en soms zo wat primitief en eenvoudig, dat herinnert ons eraan hoe goed dat wij het thuis hebben!
    Geniet van de terugweg! Xxx
  6. Cor en Ingrid:
    10 juni 2017
    Blijkbaar toch een avontuurlijke trip en mooie momenten om bij te voegen in jullie globetrottersboek. Thuisgroeten van ingrid en Cor
  7. Maike:
    10 juni 2017
    Veilige terugreis ! Zijn Julie onderhand niet overladen met al onze cadeautjes ? :)
    Is dit eigenlijk wat jullie van de reis verwachten voor het vertrek ? Ik vraag het omdat ik vind dat jullie verslagen niet altijd enthousiast overkomen . Hopelijk ben ik verkeerd , want ondanks de taal-barrière denk ik toch dat het boeiende landen moeten zijn
  8. François Cabus:
    10 juni 2017
    Welke cadeautjes? We hebben heel mooie plaatsen en streken bezocht, maar de staat van de wegen is inderdaad een tegenslag. Niet alle plaatsen die we voorzien hadden, konden we bereiken...