Tallinn, het hoogtepunt van onze reis

4 juni 2017 - Tallinn, Estland

Zondag 4 juni.

De camper mag vandaag uitrusten. We nemen de trein naar Tallinn, het is zondag en de zon schijnt. De trein die uitgerust met allerlei electronische snufjes, een scherm dat de buitentemperatuur en de actuele huidige snelheid weergeeft en overal zijn er  electrische stopcontacten voor smartphones , WIFI aan boord,hij brengt ons in een klein half uurtje naar het centrum. Dergelijk treinstel heb ik bij ons nog niet gezien, maar het is dan ook heel lang geleden dat ik met de trein reed…
Tallinn, de parel van de Baltische Staten, en het is terecht. Het is de mooiste stad die we tot hiertoe bezocht hebben. Voor de liefhebbers een citytrip waard. En met de zon erbij is het nog veel mooier. Het is nog geen 11 uur en op het centrale plein is al een concert aan de gang. Heel veel volk en mooie klassieke muziek. Esten houden van muziek en dat laten ze zien. We zijn in het centrum van de oude stad. Aan elk restaurant staat een lokker of een lokster die proberen om de toeristen op hun terras te krijgen, plezant om zien maar ambetant als je om de haverklap aangeklampt wordt. En nog een goeie raad: vraag steeds de menukaart vooraleer iets te bestellen. Ik vroeg een glas wijn, uiteraard kregen we er een en de rekening nadien … 9 € voor een glaasje. De tip hebben we dan maar overgeslagen. We leren altijd iets bij. Voor de rest , niks dan positiefs over de stad. Een plezante sfeer, veel volk en overal ambiance. Voldaan en tevreden keren we ’s avonds terug (ne mens mag toch eens plechtig doen…). Morgen trekken we verder, er wordt regen voorspeld, en in plaats van aan de noordkust richting Rusland te rijden keren we onze kar definitief naar het zuiden. Men heeft ons verteld dat de wegen richting Rusland erg slecht zijn, en dat is een risico dat we maar niet gaan nemen.