Het westen van Estland

3 juni 2017 - Saue linn, Estland

Donderdag 1 juni. Zoals eerder verteld zijn we naar het Zwitserland van Letland getrokken in de buurt van Valmiera. En ja er wordt waarschijnlijk geskied in de winter, maar het lijkt eerder op de Vlaamse Ardennen en de skilift is zééér kort. Op de camping waar we staan Is er wel een skischans, waarschijnlijk gebouwd in de Sovjettijd want het  lijkt me echt gevaarlijk om naar boven te klimmen. Conclusie: Letland is geen skiland, beter naar de Dolomieten of Oostenrijk gaan.
De dag nadien verlaten we Letland en ongelooflijk, sorry dat ik er steeds over begin, maar het wegennet in Estland is bijna perfect. Onze Jules (bijnaam van ons appartementje op wielen) knort van plezier, gedaan met het schokken en schudden, we glijden tegen de max.snelheid (90km) over de Estse wegen. De grenspost was niet aangeduid, Schengen geldt hier dus ook. We stoppen in Pärnu aan de kust en gaan lunchen in een shoppingcenter want ondanks het feit dat de zon schijnt is het flink…fris. Er staat een stevige zeewind die het onaangenaam maakt. Daarom maar het shoppingcenter dat best naast het Wijnegem shoppingcenter kan staan.
Het verschil in levensstandaard tussen Estland en en het armere Letland is duidelijk, en de kwaliteit van het eten is perfect. Het valt alleen op dat ook in dit land vis niet op de eerste plaats komt als men gaat eten. Vlees heeft duidelijk de voorkeur van de bewoners van de Baltische Staten. Zalm vindt men in elk restaurant, maar dat zal wel gekweekte zijn, maar…de vis is lekker klaargemaakt. Buikske vol en op naar de volgende bestemming. In Haapsalu, een kuuroord met geneeskrachtige modderbaden, en zeewater installeren we ons op een camping waar alles duidelijk in ’t zwart gebeurd. Geen identificatie, geen rekening, maar een vriendelijke man die de Belgische vlag uithangt en de 20,- ontvangt en in zijn boekje noteert. We zitten terug in de Sovjettijd en de uitrusting van de camping is navenant. Vanochtend hebben we de stad bezocht en … en er is een Italiaans wijnfestival.  Tedju… we moeten vanavond nog in Tallinn geraken en de alcohollimiet is hier 0, zero. Dus geen wijn proeven.  Toch was het een gezellige bedoening…zonder wijn…
We rijden in de namiddag door naar Tallinn en installeren ons op een camperplaats buiten de stad die zeer mooi aangelegd is. Morgen met de trein Tallinn bezoeken en wat we daar beleven hoor je een volgende keer.
Tere öhtust … da’s Ests voor goeienavond.