De kust van Letland en Riga

1 juni 2017 - Riga, Letland

We zijn inmiddels in Riga aangeland, en dit zonder brokken aan ons appartementje, want de staat van de wegen is hier soms ECHT SLECHT. We proberen zoveel mogelijk de “non-sealed roads” te vermijden, maar daardoor moeten we interessante bestemmingen soms links laten liggen.
Bij het binnenkomen van Letland hebben vooral de steden langs de kust bezocht. De eerste was Liepaja, we stonden op een camping en zijn met de bus de stad ingetrokken. Het wordt de stad van de wind genoemd en ze deed haar naam alle eer aan. Op een van de stadspleinen waren er optredens van folkloristische groepen. ‘k Heb er een filmpje van gemaakt. Was tof. De startplaats van de bus vinden, die ons terug naar de camping moest brengen, was niet zo eenvoudig, maar het is ons toch gelukt. Wat ik zeker moet vertellen is de speciale uitrusting van toiletten en douches in Letland. Dat gaat van zeer luxueus, met versieringen en schilderijen tot heel rudimentair (vergelijkbaar met de oude douchecabines bij een voetbalploeg…).
Als we de dag nadien vertrekken wil ons mamaatje absoluut het gevangenismuseum bezoeken. We worden heel vriendelijk ontvangen door een wachter in traditioneel Sovjet uniform. Hier werden soldaten en officieren opgesloten die moesten heropgevoed worden tot goede militairen. Het regime was heel streng en als men weet dat het hier zeer koud kan zijn in de winter, dan kan men zich voorstellen… of misschien niet wat het betekent om de ganse dag buiten te zijn en pas ’s avonds naar de cel te mogen gaan(waar alle muren zwart geschilderd waren) en waar men met ik weet niet meer hoeveel op één cel moest verblijven. Slapen gebeurde soms lepeltje lepeltje of rechtstaand. Dit hing af van de beschikbare ruimte. Het toilet bezoeken mocht 2maal per dag…
Na dit positief evenementje trekken we verder naar Ventspils, de stad waar het levenspeil van de inwoners merkelijk hoger ligt dan in de rest van Letland. En dat komt vooral door het feit dat het blijkbaar de uitvoerhaven naar het westen is van Russische olie en steenkool. En men kan het ook zien aan de gebouwen. Prachtige mansions naast heel grote houten gebouwen die dringend een couchke verf nodig hebben.
Maar we hadden het over Riga, de hoofdstad waar ongeveer 700.000 mensen wonen, ongeveer een derde van de totale bevolking van Letland. Een mooie stad met een kleine historische kern en tal van musea en nog meer kerken. En dan komt de cultuurbarbaar in ons naar boven… vermits we toch niet alles kunnen onthouden beperken we ons tot de musea en gebouwen die ons het meest aanspreken en alle extra info vinden we toch terug in de reisgidsen.
De voorbije dagen hebben we de westkant van Letland doorkruist, en de natuur is eigenlijk vergelijkbaar met Litouwen. Heel veel bossen, koolzaadvelden en overal ooievaarsnesten. Dat is tot hiertoe het enige wildlife dat onze weg kruiste. De huizen zijn dikwijls van hout gemaakt en in slechte staat. Vooral de oude bevolking heeft het niet breed, de pensioenen zijn erg laag en de crisis in 2008 heeft een enorme invloed gehad op de levensstandaard, maar zoals overal ziet men ook heel rijken die de financiële crisis blijkbaar heel goed verteerd hebben.
Tot vandaag was het weer zonnig, met redelijk veel wind, en de temperatuur lag rond de 18 à 20 gr., maar daar hebben we rekening mee gehouden toen we deze landen als vakantiebestemming kozen, dus we klagen niet. Maar juist vandaag krijgen we een aantal buien tijdens ons bezoek aan Riga.
Morgen trekken we verder noordwaarts maar we verlaten de kust, naar een gebied waar men blijkbaar in de winter kan skiën en dan komt Estland aan de beurt.
Groetjes vanwege de chef en mezelf

1. Hugo De Bevere:
    1 juni 2017
    Mijne beste schoonbroer : ik heb er mijn bedenkingen bij - het zal aan mij liggen, maar als ik onze zonovergoten dag met wat cava, witte wijntjes, Spaans tapagedoe en zo teen en tander nabeschouw (en zowiezo zonder gaten en bulten in onze strandboulevard) ! Just ! Laat ons hier maar zitten. Maar toch : ge zult meer zien, meemaken en kunnen vertellen. Awel, wij gaan luisteren! Succes verder !
    Cordial saludo !
  2. François Cabus:
    2 juni 2017
    Ieder diertje zijn pleziertje. Wij drinken nu een wit wijntje uit Spanje, of een lekker bier uit deze landen, en genieten van het toch wel lekkere eten. Alleen is het nogal calorierijk (heeft waarschijnlijk te maken met de koude men lange winter). En nu is het heel lang licht. Dus heel lange dagen.
  3. Lieve Creemers.:
    2 juni 2017
    Klinkt heel avontuurlijk.Na jouw verhalen,hoeven we het niet in het echt te zien.We geloven je.Het zuiden trekt ons nu.Zaterdag vertrekken we .Richting moeten we nog bepalen.Nog heel veel plezier ,veel groetjes van onze 2.
  4. Karel Adriaensen:
    2 juni 2017
    Bedankt voor jullie verslag en de mooie foto's. Leuk jullie zo te kunnen volgen. Geniet van Riga en van mekaar.
    Je hebt de groeten van Broeder Jaak, broeder Victor en de klasgenoten die op de viering aanwezig waren: Jean-Pierre, Jef, Guido, Paul, Willy Van den Bergh, Marcel en ikzelf. Broeder Jaak heeft ontzettend genoten van ons bezoek. Hij had voor ieder van ons gezorgd voor mooie kaartjes waarop we een mooi berichtje aan onze vrouwen dienden te schrijven en te laten ondertekenen door alle aanwezigen, incluis broeder Jaak. Hij blijft ongelooflijk attent. Hij zag er stralend uit en vertelde honderd uit over zijn missietijd in Rwanda, Zaïre en Zuid-Afrika.
  5. Reinhilde Schram:
    2 juni 2017
    Bedankt François voor je boeiend verslag...dat smaakt naar meer!
  6. François Cabus:
    2 juni 2017
    Graag gedaan. De rest van onze reis, daarover hoor je me later.
    Groetjes
  7. François Cabus:
    3 juni 2017
    Heb de foto van het bezoek aan br. Jaak gezien op Facebook. Hij zag er uit zoals vanouds. Blijkbaar volledig gerecupereerd.
  8. François Cabus:
    Lieve, Leslie,
    Heel fijne vakantie gewenst. Geniet van de zon. Hier schijnt ze ook, alleen is de temperatuur ...iets lager dan in België, maar de dag is dan weer veel langer en het wordt pas nacht rond 23.30u.
  9. Reinhilde Schram:
    3 juni 2017
    Volgens Karel zag Broeder Jaak er stralend uit en was hij zeer helder en alert.
    Hij stond de klasgenoten op te wachten met zijn rollator van voor aan de ingang van de parking.