Litouwen, ons volgend land in de rij.

22 mei 2017 - Kaunas, Litouwen

Oeps., blijkbaar is mijn vorig berichtje ergens blijven hangen. Dan krijg je er nu twee voor de prijs van één

Laba diena (goedendag).
 Yep, we hebben Polen inmiddels verlaten en zijn nu in Litouwen. De taal klinkt weer helemaal anders en voor ons is het even onverstaanbaar, maar met Engels komt men goed weg.
 Polen…wat hebben we geleerd? Een vrij vlak land met heel veel bossen en koolzaadvelden (ik denk dat ze het tussen hun boterham leggen). Industrie hebben we niet veel gezien. Het wegennet is soms zeer goed en dan weer “Belgisch”, asfalt die hersteld is zoals men bij ons de E19 aangepakt heeft, dus veel bulten en oneffenheden. Hoofdwegen zijn soms heel smal en omzoomd met dikke bomen, niet simpel als van de andere kant een truck of bus aankomt., maar al bij al een heel interessant land dat een bezoek zeker waard is.
En  wat brengt Litouwen? We zien wel. De eerste stad die we vandaag bezocht hebben is Kaunas, de tweede grootste stad van het land en er zijn meer dan 40 musea die we uiteraard allemaal bezocht hebben….  Een aftandse trolleybus bracht ons veilig naar het stadscentrum, de belegen personen onder ons kennen die misschien nog wel van vroeger. We hielden het bij een flinke wandeling in de oude stadskern met tal van mooie kerken en gebouwen en als afsluiter een lekkere Belgische pint.
Tijd om te stoppen want we zijn een uur kwijtgespeeld tegenover de Belgische tijd.

Tot een volgende.

1. René Matthijnssens:
    22 mei 2017
    Aan het tempo dat jullie aanhouden , hebben jullie waarschijnlijk einde deze week
    alle Baltische staten gezien . En ik lees verdacht veel over drank en eten. Komen jullie
    terug met de camper of rollen jullie terug ?
    Schol en smakelijk
  2. Karel Adriaensen:
    22 mei 2017
    Dat gaat inderdaad zeer snel. Geniet maar van al dat moois en lekkers.
  3. François Cabus:
    22 mei 2017
    Geen probleem Renéke. De weegschaal heeft een vast plaatske in de camper en wordt regelmatig geconsulteerd en tot hiertoe heeft ze nog niet gereclameerd, en eigenlijk zijn we nu echt begonnen aan onze trip door de onbekende Baltische Staten, en we hebben nog wel even tijd.
  4. Hugo De Bevere:
    23 mei 2017
    We volgen met interesse en aandacht maar blijven zelf toch nog rustig in Cambrils. Daar verstaan we de meeste toch.
    Baltisch goed verder !
  5. Cor en Ingrid:
    23 mei 2017
    Tot hiertoe klinkt alles positief en smakelijk! Geniet ervan.
    Groetjes vanuit Essen.
  6. Karin Geenrits:
    23 mei 2017
    Plezant dat jullie weer een heel andere kant van Europa leren kennen. Geniet van al die nieuwe indrukken
  7. François Cabus:
    23 mei 2017
    Is inderdaad heel anders en de moeite waard.
  8. François Cabus:
    23 mei 2017
    En volledig gesettled aan de Nederlandse grens? Alleszins veel geluk in jullie nieuwe optrek.
  9. François Cabus:
    23 mei 2017
    Hugo, hier valt het wel mee. De zon schijnt, en Engels verstaat men meestal wel, en anders we hebben handen en voeten om iets uit te leggen.